/Files/images/bbloteka/images.jpegПісочна терапія

« Діти не люблять іграшок нерухомих, закінчених, яких вони не можуть змінити за своєю фантазією…
краща іграшка для дитини та, яку вона може змусити змінитись найрізноманітнішим чином…
для маленьких дітей найкраща іграшка – купа піску».

К. Д. Ушинський.

Хто з нас в дитинстві не грав «у пасочки»? Дитина, яка навчилась ходити, вже намагається копати пісок, сніг, любить бавитись з водою, тягнеться до лопатки, відерця та грабельок. Ігри з природним матеріалом рано входять в життя дітей. Ці ігри цікаві дітям. Ігри з піском мають необмежений діапазон впливу на розвиток особистості дитини.

У своєму посібнику ми зібрали заняття та ігри з природним матеріалом, які забезпечують чуттєвий досвід дитини. Розвивають аналізатори, сенсорні здібності. У дітей розвивається мислення, вміння узагальнювати та робити висновки. Під час ігор діти здобувають знання шляхом пошуку та дослідницької діяльності.

Під час ігор з піском розвивається мова малят, адже особливу роль в грі відіграє рука. Рука, як дотиковий орган, доповнює комплекс відчуттів і робить уявлення дітей про матеріали та їх властивості повнішими.

Матеріали посібника будуть цікаві для вихователів ДНЗ та батьків дітей дошкільного віку, які здатні проявляти ініціативу та творчість в процесі виховання.

Що потрібно для гри в пісок?

А треба, в принципі так мало:

Любов, бажання, доброта,

Щоб віра в ігри не пропала.

Звичайний ящик для стола,

Пофарбуємо блакитною фарбою,

Жменю золотого піска

Польємо дивною казкою.

Іграшок маленьких набір

Візьмемо у гру.

Подібно Богу

Ми створюємо свій світ Чудес,

Пройшовши пізнання дорогу.

/Files/images/bbloteka/images.jpeg1.jpeg
ПІСОК, ЯК МАТЕРІАЛ ДЛЯ РОЗВИТКУ ТВОРЧОСТІ ТА НАВЧАННЯ ДІТЕЙ

(Консультація для батьків)

«Сипке диво» - так говорять про пісок. Чому? В чому його сила? Ігри з піском дають дитині змогу відчути себе впевненою і вмілою: вона створює нове, не боїться ламати старе і щось змінювати. Пісок і вода найбільш часто використовуються дитиною в якості не структурованого середовища для гри. Однак, їх не часто можна знайти в інтер’єрі ігрової кімнати.

Пісок та вода не мають структури і можуть перетворитися за бажанням дитини в будь-яку річ: поверхню луни, сипучі піски, пляж, засіб для чистоти. Їх можливості без кордонів. Пісок - дуже податливий інструмент творчості, творіння з нього можна без особливого жалю змінювати у будь-який момент. Пісок - демократичний матеріал, адже дозволяє працювати з собою кожному і навіть тому, хто не володіє особливим художнім даром, а тому боїться оцінки і відмовляється малювати.

Які асоціації зазвичай викликає слово “пісок”? Золотий пляж, тепле море, легкий бриз…

Ви наступаєте на м’яке пісочне покривало, із задоволенням занурюєте руки в прохолодне і пухнасте тіло берега, водите долонькою по піску, розгладжуючи забавні барханчики, ліпите з мокрих піщаних грудочок хитромудрі замки - і відчуваєте неймовірне блаженство, тому що в ці самі хвилини кудись випаровуються проблеми, лопаються мильними міхурами найобтяжливіші думки. Дивно - але факт!

Виявляється, піщана стихія навіть в межах найменшої “географії” - в крихітній пісочниці - здатна творити дива! Особливо, якщо навчитися використовувати всі таланти пісочного феномена.

Творчо “працюючи” з міліонами піщинок, майбутня матуся проводить своєрідну “самотерапію” - починає виразно розуміти приховані від своєї свідомості конфлікти і навіть знаходити раціональні шляхи до їх рішення. А це допомагає підготувати себе і сімейство до швидкої появи нового чоловічка в теплій атмосфері любові і ніжності.

Перший досвід використання піскової терапії стосувався саме дітей із мовленнєвими, інтелектуальними, афективними та поведінковими порушеннями, як невербальний вид терапії, з метою дати відчуття безпеки знаходження у середовищі. Зараз цей метод використовується без будь-яких обмежень для усіх: і дорослих і дітей (від 3 років).

У ході творчої гри з піском активізуються самозцілюючі резерви дитячої психіки, які виявляються за певних умов (Е. Вейнріб) у процесі терапії. Пісок поглинає негативну психічну енергію людини, стабілізує її емоційний стан і гармонізує психоемоційне самопочуття дитини. Таким чином ігри у пісочниці допомагають:

- формуванню цілісного, сильного і здорового «Я» дитини;

- забезпеченню рівноваги між внутрішнім світом переживань і внутрішніх потреб і зовнішнім соціальним світом;позбутися психологічних травм;

- забезпечує безпосередню гру, де немає правильного і не правильного шляху;

- дозволяє зняти контроль з боку свідомості;

- не має обмежень для використання з дітьми різних культур, рас, віку та інтелектуального статусу;

- дає дитині можливість перейти від ролі «жертви» до ролі «творця».

Пісочниця є контейнером, який покликаний вміщувати і витримувати усі негативні і позитивні переживання дитини. Пісок і вода, виступаючи важливими носіями сенсорних вражень, відчуттів й емоційно-позитивних переживань, здійснюють заспокійливий вплив, дають емоційну розрядку та й одночасно допомагають стимулювати поведінкову активність, спонукають дитину до гри.

Через програвання своїх фантазій, страхів, бажань у безпечних умовах піскової терапії дитина набуває можливості контролю за своїми внутрішніми переживаннями, гармонізувати загальний психоемоційний стан, знизити тривожність.

Окрім терапевтичних завдань, у пісочниці вирішуються деякі корекційні завдання. Це і удосконалення координації рухів, дрібної моторики, орієнтації у просторі, стимуляція вербальної і невербальної активності у процесі гри, формування навичок позитивної комунікації, розвиток сенсорно-перцептивної сфери дитини, зокрема тактильно-кінестетичної чутливості.

Символічне значення матеріалів у пісочній терапії, описує І. Н. Сакович. Вона відзначає, що:

- вода – символ безсвідомого і емоційного, метафора очищення;

- пісок – символізує землю;

- люди – часто символізують реальних індивідуумів, що присутні в житті дитини, вони мають символічне значення авторитетних особистостей, що мають вплив на дитину. Фігурки людей також символізують аспекти індивідуальності клієнта;

- тварини – можуть символізувати інтуїтивну і інстинктивну сторону життя клієнта, а також відображають різні аспекти характеру дитини. Наприклад, лев може відображати сильну і агресивну сторону, а ягня – вразливу рису особистості. Однак важливо пам’ятати, що діти різних культурних традицій можуть відчувати різні почуття пов’язані з тваринами;

- рослини – для багатьох людей символізують цикл життя, сили життя, смерть та відродження. Сезони (пори року) нагадують нам о мінливих якостях фізичного світу;

- корисні копалини – метали та дорогоцінні камені можуть символізувати стабільність, постійність, ґрунтовність і захист. Для дітей це символізує душу;

- будівлі – для дитини часто вони мають дуже велике значення. Наприклад, дім може символізувати схованку, захист, або усамітнення. У розширеному масштабі дім може бути символом «Самості»;

- транспорт – може бути метафорою психофізіологічного стану дитини. Транспортний засіб може бути символом руху і змін. Також він може означати контроль (самокерування), свободу. Пісок не має структури і можуть перетворитися за бажанням дитини в будь-яку річ: поверхню луни, зибучі піски, пляж, засіб для чистоти і т. п. Його можливості без кордонів.









Кiлькiсть переглядiв: 2507

Коментарi